Ännu en semesterresa in i det
historiska. Elin och jag tog bilen och körde i tryckande värmebölja
genom norra Europa, via Arnhem i Holland, till kusten i Lower
Normandy. I Arnhem stannade vi ett dygn innan färden fortsatte mot
Frankrikes norra kust. Där reste vi runt ett antal dagar och besökte
små mysiga franska byar, och en hel del krigsskådeplatser. För att
få ut så mycket som möjligt av den historiska delen av resan var två
guidade dagsturer förbokade hos företaget Battlebus Battlefield
Tours. Klostret Mont Saint Michel på västkusten blev avslutningen på
vår Franska resa. Nu tog en lång och varm hemresa vid som tog oss
genom Holland, Belgien, Tyskland och Danmark och slutligen till
Växjö.
Lördagen 2 juli:
Bilen packades och klockan blev 14 innan jag
cabbade ner och startade färden ner till Olofström där jag skulle
hämta upp Elin. Vi fortsatte till Malmö där vi skulle sova hos min
kusin Ola. Den första semesterdagens sköna sommarkväll spenderades
på några uteserveringar. En bra start.
Söndagen 3 juli:
Båten kl 10.45 mellan Rödby och Puttgarden
hade vi bokat sedan tidigare. Vi stack tidigt från Malmö och
lyckades komma på 09.45-båten istället. Det är alltid skönt att
sätta sig ner i restaurangen ombord på båten och slappna av, denna
gången med frukost. Väl framme i Puttgarden började en lång
sträckkörning till Arnhem i Holland, där vi hade vårt första boende
bokat hos Immerloo Bed & Breakfast. Vid gränsen mellan Tyskland och
Holland stannade vi på ett väghak och åt innan vi fortsatte. Någon
minut efter vi passerat gränsen fick en MC-polis syn på att vi inte
hade någon registreringsskylt fram på bilen. Jag har tagit bort
skylten eftersom den sitter i luftintaget till motorn vilket medför
att motorn inte får tillräcklig kylning. Jag har istället satt fast
en liten ej tillåten registreringsskylt i form av ett klistermärke
till vänster på kofångaren. Jag märkte att polisen körde efter oss
så jag la upp den riktiga skylten i framrutan utan att han såg det.
Vi fick köra av motorvägen och fick förklarat för oss att det inte
räckte att ha skylten i rutan. Han brydde sig inte om det sa han,
men jag kunde eventuellt få problem med polisen i de andra länder vi
skulle köra igenom. Efter dessa förmaningar satte sig lagens man på
sin mc och drog iväg, och vi fortsatte mot vårt mål i Holland,
staden Arnhem. Någon gång under sen-eftermiddagen hälsades vi
välkomna av Fru Bachmann på Immerloo Bed & Breakfast i Arnhem. Det
var mycket varmt ute så Elin och jag slappade en stund på rummet
efter att ha satt igång fläkten som fanns på rummet. Den svalkade
lite grann i alla fall. Det fanns två anledningar till att vi valt
att stanna just i Arnhem för den första övernattningen. Dels var det
på lagom avstånd för en dags bilkörning från Sverige, och dels var
staden för 60 år sedan under andra världskriget platsen för det
dittills största kombinerade mark- och luftanfallet från allierad
sida – Operation Market Garden.
Operation
Market-Garden var ett allierat
anfallsföretag på västfronten under andra världskriget.
Anfallsplanen var tvådelad och bestod dels av Market, stora
luftlandsatta förband som skulle landsattas längs med en uppemot tio
mil lång korridor in i det av Nazityskland fortfarande ockuperade
Nederländerna, dels av Garden, starka pansarförband som
skulle jaga fram igenom korridoren till staden Arnhem och över
floden Rhen. De luftlandsatta förbandens uppgift var primärt att
erövra och hålla en serie av fem broar längs med en smal väg. En av
dessa broar var den stora landsvägsbron inne i Arnhem. Om planen
lyckades var det mycket möjligt att kriget skulle kunna avslutas
redan under innevarande år.
De första fallskärmsjägarna lyfte från
sina baser i Storbritannien den 17 september 1944. Truppen var så
stor att det skulle krävas tre hela dagar bara för att landsätta
alla förband, vapen och förnödenheter. Vädret kom dock att spela ett
spratt med de allierade; svår dimma över baserna gjorde att
transporterna dag två och dag tre fördröjdes. När dessutom
radiosambandet med de redan landsatta trupperna bröt ihop samtidigt
som tyskarna visade stor beslutsamhet i försvaret av de livsviktiga
broar som fallskärmsjägarna skulle hålla till det den brittiska
pansarframstöten nådde fram började krigslyckan vändes mot dem
allierade. Garden gick det inte bättre för;
pansarframstöten fördröjdes och utsattes för häftiga flankerande
motanfall. De isolerade amerikanska och brittiska
fallskärmsjägarförbanden fick härda ut på egen hand och försöka bita
sig fast i sina försvarsställningar efter bästa förmåga. I Arnhem,
längst ut i korridoren, försvårades läget av att de brittiska och
polska förbanden som landsattes där stötte på de erfarna 9 och 10
Waffen-SS pansardivisionerna som hade befunnit sig i området för att
återupphämta sig. Soldaterna i Arnhem tvingades inta en defensiv
igelkottställning med anslutning till floden. Tanken var att när
allierade styrkor nådde fram till Rhen skulle förstärkningar kunna
färjas över in i brohuvudet. Men förstärkningarna dröjde och till
slut tvingades man, efter att ha lidit svåra förluster, utrymma
brohuvudet och dra sig tillbaka i småbåtar som allierade
spjutspetsförband sent omsider lyckats få fram till stranden. Endast
en femtedel av Arnhemsstyrkan kunde på detta sätt undkomma.
Den totala allierade
förlusten under Market Garden
uppgick till över 17 000 man och översteg därmed förlusterna i
samband med landstigningen i Normandie tidigare samma år. Även om
alla broar utan Arnhemsbron så småningom intogs och landområdet fram
till Rhen, efter förbittrade strider, kunde rensas var operationen
inte bara en katastrof förlustmässigt; den misslyckades i sitt
huvudsyfte att snabbt göra slut på kriget genom att föra den
allierade framryckningen över Rhen, Tysklands sista naturliga
försvarshinder, och in på tyskt territorium.
Elins och mitt besök i Arnhem skulle begränsas
till ett fåtal timmar. Vi satte oss i Miatan och körde inåt centrum
samtidigt som ac:n i bilen jobbade för högtryck för att tränga undan
den tryckande värmen. Efter några kilometer svängde vi in på vägen
som ledde ut över den stora bron som 60 år tidigare var av så stor
strategisk betydelse för krigets framgång. Det norra brofästet hölls
i flera dagar av 2nd Parachute Battalion under ledning av
Överstelöjtnant John Frost. Frosts berättelse kan läsas under
följande länk:
John Frost’s story. Elin och jag körde
över bron mot den norra sidan där vägen sammanlänkades med andra
vägar i en stor rondell. Vi var nu inne i centrala Arnhem. Vi följde
vägen mot grannstaden Oosterbeek där Airborne Museum ligger i Hotel
Hartenstein som under operationen var General Urquart's högkvarter.
Museet var tyvärr stängt, liksom alla andra museum är på måndagar i
Holland. Utanför stod bl a en Sherman-tank och en 17 pound anti-tank
gun, vilka båda hade tydliga tecken av att ha varit med i striderna
kring Arnhem och Oosterbeek för 60 år sedan. Kring Hartenstein finns
ett antal promenadstråk med förklarande skyltar med jämna mellanrum.
Elin och jag gick den längre av dessa (4 km), den tur som går längs
den yttre försvarsgränsen för Hotel Hartenstein. Längs denna gräns
grävde soldater ner sig och monterade upp olika
försvarsanläggningar, i det självklara syftet att hindra tyskar att
tränga igenom. Elin och jag följde till en början leden, men
lyckades av någon anledning gå fel vilket resulterade i en något
längre promenad än vad som varit planerat. Omgivningarna var väldigt
lummiga och friska, och man fick en lite tropisk känsla vid vissa
platser längs promenaden.
I Oosterbeek finns en
av de många amerikanska Commonwelth krigskyrkogårdar som finns
spridda över världen. Alla dessa kyrkogårdar är uppbyggda kring en
standard vilket gör att de flesta ser ut ungefär på samma sätt.
Exempelvis finns alltid ett minnesmonument av samma modell, och
korsen följer en standard. På de flesta kors finns en liten
minnestext som valts ut av anhöriga från en lista med föreslagna
texter. Önskemål om en egen personlig text har givetvis
tillmötesgåtts. Vi besökte kyrkogården efter att vi irrat omkring
runt Hotel Hartensteins vandringsleder.
På en restaurang inne i
centrala Arnhem satt vi och åt senare på kvällen, och pratade om
vardagslivet i våra två länder med en pratsjuk servitris. Det var
varmt; en lugn och skön kväll i Holland.
Måndagen 3 juli:
Arnhembron över Rhen var livligt trafikerad på
morgonen då vi kört dit för att få några bra bilder. Den södra sidan
av bron där vi nu stod fanns långa längor med radhus, och några
större lägenhetshus. Häftiga strider utspelades här för 60 år sedan
då alla husen som då stod där jämnades med marken i takt med att de
allierade försökte ta sig fram till brons södra fäste. En helt annan
bild än det lugna tysta hundvallningsområde som nu finns där.
Det var nu dags att
fortsätta turen mot Frankrike. Vi passerade Nijmegen en bit söder om
Arnhem. Här fanns ytterligare en bro som var strategiskt viktig för
det allierade fortsatta avancemanget mot Tysklands vapensmedja i
Ruhr-området. Timmarna längs vägen gick medan vi i ösregn passerade
städerna Breda och Gent innan vi närmade oss de franska städerna
Dunkerque och Calais. I Calais uppmärksammade vi ett väsande ljud
från bilen. Det visade sig att bromsbeläggen bak var utslitna.
Slarvigt av mig att inte kolla skicket på dom innan vi körde
hemifrån. Just som problemet uppdagades körde vi förbi en
bilverkstad som annonserade om just bromsbeläggsbyte. Efter en
halvtimmes skruvande konstaterade killarna att de inte hade några
belägg för just vår bil. De hade en modell som var till en annan
bil, men som hade passat, men eftersom de inte var exakt likadana
som mina originalbelägg så vägrade de att montera dom. Vi fick helt
enkelt åka därifrån med skrikande bakbromsar. Som tur var körde vi
efter några kilometer förbi en Mazdaverkstad som faktiskt hade de
rätta i lager. Två timmar senare och 1200 kronor fattigare fortsatte
vi mot vårt mål för dagen, ett förbokat B&B i den lilla lantliga byn
Canchy, strax söder om Omaha Beach. Väl framme möttes vi av familjen
lilla dotter och en stor hund, en Grand Danois. Även en liten
terrier sprang runt och skällde och hoppade som besatt. Ut ur den
stora 300 år gamla stengården kom flickans föräldrar och hälsade oss
välkomna. Antagligen var vi några av deras första gäster, för de var
väldigt trevliga och man märkte att de ville få stämningen att bli
så familjär och trevlig som möjligt. Pappan i huset presenterade
sina två söner som gick förbi i förbifarten. Dottern på sex sju år
hade gått och väntat hela dagen på att det skulle komma gäster, och
hon blev lite besviken när hennes pappa inte presenterade henne för
oss. Hon sa till honom och blev plötsligt på bättre humör, men lite
generad, då vi hälsade på henne. Familjen visade oss runt i en del
av den gamla gården som delats upp i tre delar. Tre Parisfamiljer
hade nämligen köpt gården tillsammans och delat upp den, och alla
bodde nu där. Vårt rum låg i ena änden av huset; ett charmigt och
personligt inrett rum. På ett bord stod en kanna vatten och ett fat
med muffins.
Klockan var ca 22 då
Elin och jag tog en promenad i de lantliga omgivningarna. De smala
vägarna kantades av jordvallar med höga ogenomträngliga häckar.
Bakom häckarna låg små åkrar och fält, alla på en högre höjd än
vägarna som slingrade sig genom landskapet. Det var ganska varmt,
solen var på väg ner och det var alldeles tyst. Här och var låg små
pittoreska stengårdar. Precis så här hade jag tänkt mig den franska
landsbygden i Nedre Normandie.
Tisdagen 4 juli:
Det serverades en tidig frukost i den gamla
stengårdens mysiga matsal. Att den var tidig berodde mest på att vi
denna dag skulle ut på en guidad tur. Vi hade redan i Sverige bokat
biljetter hos ett företag som heter
Battlebus
Battlefield Tours. Det
erbjuds ett antal olika turer som visar hur de allierade styrkorna
avancerade inåt landet den sjätte juni 1944. Man åker omkring mellan
de mest intressanta platserna i en minibuss. Gruppen består aldrig
av mer än åtta personer. Elin och hade bokat två av turerna,
"British/Canadian Highlights Tour", och "Band of Brothers Tour".
Denna dag var det de brittisk-kanadensiska styrkornas framryckning
som skulle undersökas. Efter utpackning i bilen och en kort
pratstund med vårt värdpar satte Miatan fart mot den lilla staden
Bayeux varifrån guidningen skulle börja. När vi väl var framme fanns
några av de andra på plats. Det visade sig att vi slutligen var en
ganska internationell grupp, två svenskar, en norrman, en
sydafrikan, två australiensare och två amerikaner. Vi hoppade in i
minibussen som satte sikte på vårt första mål, krigskyrkogården i
Ranville.
-
Krigskyrkogården i Ranville, strax söder
om Pegasus Bridge: Under den första timmen den sjätte juni 1944
påbörjades en operation som skulle vara en av de mest avgörande
för invasionens framgång. Två broar över Caen Canal och floden
Orne skulle intas av enheter ur 6:th Parachute Regiment. Detta
för att säkra vägen mot staden Caen (om detta kan läsas mer
under "Paris
& Normandie 2004"
på denna site). Senare under morgonen landsattes många andra
enheter ur samma regemente i närliggande områden. De ur detta
regemente som stupade under invasionen fick sin sista vila på
krigskyrkogården i Ranville. Vi stod nu utanför porten och vår
mycket kunniga guide förklarade med inlevelse och stor
detaljrikedom bakgrunden och utvecklingen av operationen i detta
område under de första timmarna under natten.
-
Pegasus
Memorial Museum:
Över Caen
Canal står en kopia av den ursprungliga Pegasus-bron, vilken
under många år efter kriget fortfarande användes. Vid tillfället
för nybyggnation av bron över kanalen breddades även kanalen en
aning, vilket innebär att den nya bron är några meter längre än
originalet. Originalbron sparades för eftervärlden genom att den
fått en plats på det intilliggande museet Pegasus Memorial
Museum. Detta är enligt expertis ett av de bästa museerna över
invasionen, och innehåller massor av ursprunglig utrustning som
användes just vid bro-anfallet tidigt på morgonen under D-dagen.
Museet har även en av de mest inlevelsefulla guider jag stött
på. En välklädd ung man genomsyrad av brittisk gentlemanna-stil.
Med yviga gester och bred brittisk accent förklarade han, med
hjälp av en stor modell över denna delen av Normandie, hur
invasionens första timmar utspelade sig. Vi gick sedan ut på
museets gård och fram till bron. Guiden förklarade anfallet av
bron i djupare detalj och beskrev hur alla skador på bron, som
man fortfarande kunde se, hade skett. Detaljgraden var ofta på
soldatnivå, alltså att de olika soldaternas roller i anfallet
förklarades och kopplades till skadorna på bron. Mycket
intressant, särskilt om man tidigare läst boken Pegasus Bridge
av S.E. Ambrose.
Pegasus Bridge-anfallet
utfördes med glidflygplan som var byggda i trä. Stora kraftiga
konstruktioner som kunde lastas med en Willys Jeep, soldater och
annan utrustning. Inte ett enda av dessa plan, Horsa gliders,
finns kvar idag. Dock finns en rekonstruktion på museets gård,
placerad intill de enda rester av ett original-plan som finns
bevarade och placerade i en stor glasmonter.
-
Stronghold
Hillman:
De större
tyska försvarsanläggningar och bunkerkomplex som britterna hade
identifierat i Normandie döptes efter brittiska bilmärken,
exempelvis Morris. Hillman, liksom många av de andra gamla
bilfabrikanterna är nu insomnat, men är även namnet på en tysk
bunkeranläggning strax söder om Sword-sektorn som var
”huvudbunker” i den tyska försvarslinjen vid denna del av
Atlantvallen. De allierade insåg aldrig under invasionens första
skede komplexets betydande ställning och hur starkt det var,
eller rättare sagt kunde ha varit om det bemannats av motiverade
soldater istället för polska män som tvingats dit. Man kan ju
tänka sig att polackerna inte var beredda att sätta livet till
för tyskarnas skull, utan kanske till och med gärna såg att de
allierade lyckades befria Europa. Hur som helst ligger denna
befästning väldigt bra till, högt upp i landskapet och med sikt
långt utmed det kustnära landskapet. Den smala grusvägen uppför
det sluttande landskapet leder till parkeringen som ligger strax
intill huvudbunkern. När man stigit ur bilen kan man se att just
här lastades förnödenheter, bränsle och vapen av, och förvarades
i bunkern. Här finns en liten väg som leder ner till
avlastningsplatsen. Området är stort och under jord finns många
tunnlar och rum som ännu inte är helt utforskade. Det är en
ideell förening som består av ett fåtal personer som sköter om
underhållet och utforskar området i jakt på intressant historia.
Inga bidrag från staten tillhandahålls. Det kan vara en
anledning till att just denna plats inte besöks av så många
vanliga turister.
-
Sword Beach:
-
Hermanville:
I
Hermanville ligger en gammal kyrka utmed landsvägen som slingrar
sig genom byn. Vägen inåt land kantas av höga stenmurar. Längs
denna väg tog sig brittiska och kanadensiska styrkor. De höga
murarna var ett gissel då tyskarna lätt kunde anfalla och sätta
motståndarna i en mycket kritisk situation; fångade av murarna
och utan möjlighet att kunna ta skydd eller retirera. Det finns
ett antal gamla foton med soldater och fordon i rörelse som vi
tittade på, och jämförde den exakta platsen med hur det ser ut
idag. Strax utanför kyrkan ligger en brunn från vilken de
allierade tog upp vatten. Denna enda brunn försåg ?? soldater
med vatten ända till ??? då den till slut sinade. Här finns nu
en liten skylt som förklarar brunnens strategiska betydelse.
Den tyska propagandaministern Joseph Göbbels och hans
ministerium sände ut falska radiomeddelanden som upplyste det
tyska folket om att tyskarna slog tillbaka det allierade
invasionsförsöket och att tyska styrkor avancerade på alla
områden. Dessa meddelanden sändes för att ingjuta mod i det
tyska folket och de tyska soldaterna, men var givetvis falska;
de allierade var generellt sett klart starkare än tyskarna pga
överlägsenhet i antal soldater och materiel, och att invasionen
skulle sluta med allierad seger stod vid denna tidpunkt i stort
sett klart. Men, det var inte bara det tyska folket som hörde
radioutsändningarna, utan även det brittiska. För att visa hur
det verkliga läget var så sände det brittiska BBC en mässa och
ett tal från kyrkan i Hermanville. Detta visade att de tyska
meddelandena var klart falska och att de allierade hade ett
starkare grepp om Normandiekusten än de tyska styrkorna. Tyvärr
har man inte kunnat hitta en enda inspelning av denna utsändning
någonstans i världen. Dock nämns den i ett antal dokument från
den aktuella tiden.
En del
människor tvivlade på att det var från just denna kyrka som
radioprogrammet sändes. Alla kyrkklockor i Normandie har sin
egna klang, och låter på olika sätt. Många fransmän kunde på
detta sätt känna igen Hermanvilles kyrkklockor i
radioutsändningen, och därmed bekräfta att det var just denna
plats BBC sände ifrån.
-
Stronghold Hillman:
-
Sword Beach:
-
Hermanville:
-
Juno Beach:
-
Arromanches, Mulberry B harbour:
-
Gold Beach:
-
Crepon:
Onsdagen 5 juli:
Bayeux hade redan vaknat när vi gick för att
köpa frukost. Vi hade bara några hundra meter att gå från vårt "Bed
& Breakfast" ner till den lilla centrumgatan. Med vår köpta mat tog
vi bilen och körde norrut mot kusten, mot höjden utanför byn
Arromanches, och svängde in på en liten stig/väg bredvid landsvägen.
Med utsikt över havet, resterna av Mulberry-hamn B (se
Paris &
Normandie 2004) och
Arromanches en bit ner i dalen åt vi vår frukost utanför bilen.
Solen sken, men det kändes som om det var lite regn i luften. Detta
är ett perfekt ställe att sitta med en kopp kaffe i handen och
försöka se framför sig den febrila aktivitet och det mödosamma
arbete som företog sig i byn och den konstgjorda hamnen nedanför
under kriget.
Om man kör en liten bit västerut från Arromanches kommer man till
byn Longues sur Mer. I denna by finns en stor försvarsanläggning
bevarad. Detta är den enda platsen vid Normandies kust där kanonerna
(150mm) fortfarande finns kvar i sina kasematter. Denna platsen
användes vid inspelningen av filmen "The Longest Day" som speglar
händelserna under dagen D.
Solen hade försvunnit och lite regnstänk ersatt dess plats när Elin
och jag svängde in på parkeringen vid batteriet. Området är stort
och består av 4 stora kasematter. Man kan fortfarande gå in och se
skadorna som uppstod på både bunkrar och kanoner. Man kan på vissa
ställen faktiskt se precis var granater från fartygen nere vid
kusten träffat och gått vidare in i kasematten. Batteriet ligger
högt upp i landskapet och utan sikt över kustlinjen nedanför. Därför
användes en annan bunker en bit längre ner mot kusten där man
planlade och tog mål-koordinater som sedan vidarebefordrades till
batteriet. Denna "sikt-bunker" finns kvar i oskadat skick, och man
kan fritt gå in i alla rum och skrymslen. När man går i
omgivningarna ser man rester av tunnlar och små maskingevärs-bunkrar.
Längre västerut kommer man till Byn Colleville
sur Mer. I utkanten av byn ligger den största amerikanska
Commonwealth-kyrkogården i Europa. Här ligger 9387 amerikanska
soldater begravda, varav många dog under D-dagen (se mer under
Paris &
Normandie 2004). Vi
liksom många andra gick in och vandrade omkring en stund på området.
Strax nedanför ligger Omaha Beach. Man kan gå ner till stranden
längs en lång trappa som leder till en stig som slingrar sig genom
sanddynerna ner till stranden. Vi gick ner och stod vid vattnet och
försökte få en bild av det landskap soldaterna mötte under morgonens
första timmar den ödesdigra dagen 1944.
Pointe du Hoc var en plats av stor betydelse
(se
Paris &
Normandie 2004). Det
blåste mycket kraftigt då Elin och jag gick omkring i det
sönderbombade landskapet. Då och då gick vi, för att få lite respit
från vinden, ner i någon rest av det bunkersystem som en gång
funnits här. För att överhuvudtaget se någonting i det kolsvarta
mörker som rådde härnere använde vi DV-kamerans IR-funktion för att
se vad som fanns inne i utrymmena under jord.
I
byn Grandcamp-Maisy köpte vi lite mat som vi satt i bilen och åt. Vi
hade parkerat precis intill stranden. Det blåste ute, var kallt och
småregnade. Vi var ganska trötta och satt nog i bilen och slöade
någon timme innan vi styrde mot Carentan där vi tänkte leta upp ett
boende för natten. Vi var ganska sent ute och det visade sig att det
var svårt att hitta något ledigt rum. Efter en timmes letande i
Carentan körde vi norrut till nästa by av intresse, Saint mer Eglise.
Både Carentan och Saint mer Eglise hade mycket viktiga roller att
spela under invasionens första tid. Vi hittade inget boende här
heller och tänkte att vi kanske hade mer chans om vi sökte oss ut på
landsbygden; det kändes som man tidigare sett massor av "Bed &
Breakfast" ute på landet. Vi körde genom ett mycket vackert och
mysigt landskap med Miatan; förbi gamla stengårdar som för oss
svenskar såg ut som små slott. I byn Ravenoville (som också fick
genomleva mycket under D-dagen) hittade vi plötsligt mitt i
ingenstans ett litet hotell med mycket hög standard. Det låg precis
intill vägen som leder några hundra meter från korsningen inne i
Ravenoville ner mot Utah Beach. Hotellet hade endast ett fåtal rum
och var nog ganska nyrenoverat. Det var ett litet hus med en liten
tillbyggnad där en mycket trevlig restaurang fanns. Stället var av
hög klass. Inne på gården hade en liten trädgård byggts med en pool
i centrum. Det lilla hotellområdet var en liten oas mitt i den
franska landsbygden. Det fanns rum lediga, och vi var mycket nöjda
med att ha hittat detta lilla guldkorn. Vi gick efter en stund ner i
restaurangen och satte oss. Maten var väldigt god, och själva
atmosfären höjde nog även matens kvalitet en aning. Vi satt där en
ganska lång stund innan vi till slut efter att ha druckit upp vårt
kaffe tog en lång promenad. Vädret hade några timmar tidigare blivit
mycket bättre, och solen var nu på väg ner över det vackra, lugna
och stilla landskapet. Vi gick längs landsvägen ner till Utah Beach,
en sträcka på cirka åtta kilometer fram och tillbaka. Väl nere vid
havet stod vi en stund och tittade; jag tog några foton utmed
kusten. Väl tillbaka vid hotellet hade det blivit mörkt, och dagen
var till ända.
Torsdagen 6 juli:
Sainte Mère Église är en by en bit inland från
Utah Beach. Här utspelades en rad intressanta händelser under första
invasionsnatten. Medan 101st Airborne Division hoppade strax väster
om Utah Beach med syfte att öppna upp och hålla vägarna som leder
från stranden inåt land, så landade 82nd Airborne Division en bit
längre inåt land. Ett av dess mål var att ta och hålla byn Sainte
Mère Église som var en viktig vägknutpunkt. Inne i byn stod en lada
i brand precis intill kyrkan. Byinvånarna langade hinkar med vatten,
från pumpen som stod intill kyrkan, för att försöka släcka branden.
Det fanns även tyska soldater på plats. De hade placerats i denna
lilla by på grund av de bombräder som pågått de senaste dygnen.
Plötsligt hörs ett dovt motorbuller och fallskärmar började regna
ner över byn några minuter efter midnatt den 6:e juni. Tyskarna
öppnar eld. Många allierade soldater skjuts ner varav en fastnar med
sin skärm i kyrktornet men överlever. Till slut lämnar tyskarna byn.
De är osäkra på vad som är på gång.
Skeendet denna natt är i detalj väl dokumenterat. Det är väldigt
intressant att vara på plats och ta fram den dokumentation man letat
upp innan och gå omkring i byn. Händelserna som utspelades här har
legat till grund för filmer och böcker, bland annat filmen "The
longest Day". Band of Brothers-avsnittet när Major Winters landar i
skogen och tappar sitt vapen utspelar sig strax utanför centrum av
byn.
Elin och jag fortsatte till slut till Azeville-batteriet en bit norr
om Sainte Mere Eglise.
Batteriet var byggt
för fyra 105 mm kanoner som var skyddade i kasematter. Kasematterna
var kamoflerade genom att de målats för att likna en vanlig bostad.
Där fanns även skyddsrum och ammunitionsförråd. Allt var
sammanlänkat med tunnlar och rum under jord. Elin och jag följde med
på en guidad tur genom alla dessa tunnlar. Språket var bara franska,
men man förstod förvånansvärt mycket ändå. Vi besökte bland annat
kasematt H650 som var med och stred mot bland annat slagskeppet USS
Nevada. Under striderna blev H650 träffat av en granat från Nevada.
Granaten detonerade inte då den snuddade kasematten vid dess
kanonöppning på framsidan. Granaten gick i stället vidare genom
väggen in till ammunitionsförrådet och sedan vidare ut genom bakre
väggen där ett maskingevär var monterat som bakre försvar. Vid
utträngning snuddade granaten igen vid kasematten, men denna gång
alltså på baksidan. Granatens väg genom kasematten syns mycket
tydligt. Under 1990-talet hittades USS Nevadas granat liggandes i
jorden på baksidan av kasematten.
Vi körde tillbaka söderut, passerade Ravenoville där vi sov den
tidigare natten. Miatan rullade nercabbad långsamt fram längs de små
vackra landsvägarna kantade av grönska och små fina gårdar.
Snirklande tog vi oss ut mot havet och parkerade till slut vid Utah
Beach och dess museum. Precis intill museet ligger Roosevelt Café,
en gammal kommunikationscentral för de allierade. Tidigare tillhörde
byggnaden och bunkern Organisation Todt som byggde alla
bunkerkomplex i Atlantvallen. Nu fungerar byggnaden som ett mycket
speciellt cafe som många veteraner besökt, och skrivit sina
autografer på väggarna. Här finns även en internetanslutning man kan
få hyra. Just när vi var här fick vi reda på att bomber exploderat i
Londons tunnelbana.
Vi gick ner till stranden en stund och satt sedan och mumsade glass
på en bänk intill museet. Museet är byggt på den plats där den
första landstigningen på Utah skedde.
Vi körde under eftermiddagen tillbaka till Gold Beach. Det var ebb
och vattnet hade dragit sig tillbaka långt ut. Vi kunde nu gå ut
till de stora betongfundament som en gång i tiden byggt upp Mulberry
B. Här och var rann små bäckar med vatten som man fick försöka
passera utan att bli alltför blöt. Nu var det dags att leta upp ett
rum för natten. Vi hittade ett på Le Chante Clair i Arromanches. Ett
litet hotell som ligger utmed genomfartsleden. Kvällen spenderades
på en restaurang i byn och nere vid vattnet där vi tydligt kunde se
tidvanttnet komma inåt land. Med väldigt enkla metoder kunde vi
beräkna vattnets hastighet till 3 cm/sekund. Hur väl detta stämmer
med verkligheten har vi inte kollat upp.
Fredagen 7 juli:
Lördagen 8 juli:
Söndagen 8 juli:
Måndagen 9 juli:
Tisdagen 10 juli:
Onsdagen 11 juli:
|
|
|
|
I väntan på båten i Rödby. Europa nästa!
|
|
|
|
Den välkända bron i Arnhem, Holland. A bridge too far.
|
|
|
|
Resans andra natt bodde vi på ett mycket mysigt B&B, strax söder om Omaha Beach i närheten av byn Bayeux.
|
|
|
|
Den tyska försvarsanläggningen Hillman.
|
|
|
|
Vår guide Paul Woodadge från Battlebus Battlefield Tours berättar om Lloyd Chadburn som är begravd på kyrkogården i Ranville.
|
|
|
|
Parkeingen utanför vårt hotell i Arromanches. Cool samling av bilar; Miata, MGB GT och en Morgan. Världsklass!
|
|
|
|
Längs en av vägarna in från kusten vid Gold Beach. På huset till höger i bild kan man svagt forfarande se de allierades skylt om vägen till Crepon.
|
|
|
|
Bombkrater vid Pointe du Hoc.
|
|
|
|
Utah Beach i solnedgång.
|
|
|
|
Sainte Mere Eglise.
|
|
|
|
Azevillebatteriet.
|
|
|
|
En av slagskeppet USS Nevadas granater träffade bunkern utan att detonera. Den fortsatte rakt genom bunkerväggarna. Inslagshålet syns tydligt.
|
|
|
|
Till höger kom granaten in, och gick ut genom hålet till vänster.
|
|
|
|
Elin på Roosevelt Café vid Utah Beach.
|
|
|
|
Elin på Utah Beach.
|
|
|
|
Vår andra tur med Battlebus Battlefield Tours. Denna gången gick vi i Band of Brothers fotspår.
Mycket intressant att se och höra hur och var de händelser som spelas upp i tv-serien utspelades i verkligheten. Här är vi på Brecourt Manor. De rostiga stängerna är benen till något av tyskarnas vapensystem som de sköt med mot Utah Beach från fältet strax intill där vi står på bilden. |
|
|
|
Här är fältet där Major Winters, i tv-serien, ledde sina män genom tyskarnas system av grävda gångar för att slå ut de vapen som sköt mot Utah Beach.
I verkligheten fanns inte de grävda gångarna. I bakgrunden, vid träden längst bort, står fortfarande det träd som en av männen klättrade upp i och där han blev ständigt beskjuten. Vid träden till höger stod de tyska kamoflerade kanonerna riktade mot Utah Beach.
|
|
|
|
Bland dessa träd stod tyskarna kanoner riktade mot Utah Beach.
|
|
|
|
Minnesmonument över platsen där Thomas Meehans plan störtade. Ett monument som inte är särkilt välbesökt eftersom det är förhållandevis okänt.
Det är byns fåtaliga invånare som själva samlat in pengar till minnesplatsen
|
|
|
|
I denna korsning utspelades den scen där de nyligen lyftlandsatta männen överföll tyskarna som kom åkande på en hästkärra.
Verkligheten utspelades en aning skilt från vad som visas i tv-serien.
|
|
|
|
Marmion Farm.
|
|
|
|
Marmion Farm.
|
|
|
|
Elin och Miatan på väg ut till Mont Saint Michel.
|
|
|
|
Camping strax intill Mont Saint Michel.
|
|
|
|
Mont Saint Michel.
|
|
|
|
Mont Saint Michel.
|
|
|
|
Camping i Amiens. På väg hem till Sverige.
|
|
|
|