1952 vann en glad man en Vespa av -51 års modell på ett lotteri. Vinnaren körde i några år med Vespan. Därefter körde hans son den sporadiskt fram till 1971. Vespan stod sedan stilla hos samma ägare i helt orört originalskick fram till 2004. De gamla länsbokstavsskyltarna satt kvar. 2004 bytte Vespan ägare då jag köpte den.
Det är efter många sömniga år hög tid att återbringa Vespan till ett aktivt liv, att åter kicka igång G1983:s lilla tvåtaktare, känna oljedoften och höra smattrandet.
Här följer hur Vespan sakta förflyttas från 1971 genom 40 års sömn till att
vakna upp till en något modernare tid, då den återigen ilsket tjutande ska susa fram på vägarna.
041211 - Inköp
Min före detta arbetskollega Leif är son till Vespans ursprungliga ägare. Hans
far hade inget bilkörkort, så Vespan blev ett välkommet färdmedel. Leif körde en
del med Vespan under sin ungdomstid, innan den ställdes undan tills dess att en
grabb i tjugoårsåldern fattade intresse för den. Tjugoåringen var jag själv, och
jag tjatade på Leif i många år innan han till slut gav med sig och sålde Vespan
till mig tio år senare.
En dag i december 2004 körde jag och en bekant hem till Leif där vi fann Vespan i garaget, lutandes mot en hylla. Den lastades upp på släpet vi hade med oss, och plötsligt var Vespan min. Tanken var nu att jag den närmsta framtiden skulle försöka få igång motorn, och endast laga det som var nödvändigt för att få Vespan att rulla igen. Jag ville ha kvar det patinerade skicket så mycket som möjligt.
Vespan är inte längre med i bilregistret, men jag fick en kopia på det ursprungliga registreringsbeviset. Tanken var att så fort den rullade igen skulle jag försöka registreringsbesiktiga Vespan för att åter få den möjlig att ta i trafik.
Vad som nu istället hände var att Vespan hamnade mot en hylla igen, men hemma i mitt garage denna gång.
041219 - Inspektion
För att lära känna Vespan en aning så gjorde jag en liten översyn av skicket.
Jag monterade av förgasaren och rengjorde den från gammal olja som förvandlats
till fast materia. Bensintanken rensades på samma typ av sega olja som blivit
kvar då bensinen för länge sen avdunstat. Jag började även nu inse att kolven
fastnat i cylinderloppet. En del kåpor och annat smått demonterades innan Vespan
återigen lutades mot hyllan som stöttade den eftersom stödet inte längre fanns
kvar.
060701 - Nytändning
Brist på tid, motivation, intresse, eller någon annan liknande faktor
resulterade i att jag inte tog tag i Vespans öde förrän cirka 1,5 år senare.
Semestern närmade sig, och jag hade planerat in en lugn och skön dag som skulle
ägnas åt att undersöka hur det låg till med kolvens misstänkta fastsättning i
cylindern.
Lossade på toppen och det visade sig att
kolven fastnat i loppet. Rengjorde så väl det gick, använde rostlösare och
knackade försiktigt på kolven för att se om den lossnade. Det gjorde den förstås
inte. Satte tillbaka toppen och provade att lägga i ettan och puttade vespan
fram och tillbaka för att kolla om kolven möjligtvis kunde lossna. Men icke!
Efter att antal försök gav jag upp och fick inse att det enda var att lossa motorpaketet från ramen. Hade helst velat slippa det till att börja med, men till slut var motorn loss från ramen. Ljuddämparen var rostig och det fanns en spricka runt röret mot cylindern. Jag ska försöka laga det och se om det håller.
060708 - Kolven
Nu
har cylindern lyfts upp en bit och kolv/vev följde med. Jag kunde därmed se
undersidan av kolven, och den såg misstänkt spräckt ut.
En ny kolv måste kanske köpas. Jag är inte så säker på hur skicket på cylindern
är. Funderar på om jag ska köpa en kolv i originaldimension, eller om cylindern
ska borras upp först och därmed en överdimensionskolv köpas.
060710 - Cylinder och kolv
Kolven visade sig vara hel när jag fick loss den. Den information jag tidigare fått på Scooterklubbens forum om att en skåra går från nederkant och uppåt på kolven visade sig vara korrekt. Skönt! Tyvärr visade det sig däremot att cylindern var sprucken i nederkant av loppet. Sprickan är
formad om ett T, enligt bilden nedan.
Den övre horisontella delen av "T" ligger
bara 5-10 mm nedanför insugskanalerna. Och frågan är då om inte kolvringarna
kommer att passera sprickan i nedre vändläget. Om så är fallet måste sprickorna
lagas. Jag ska montera ihop vevstake, kolv och cylinder igen och försöka se var
vändläget är. Funderar
på om det skulle gå att svetsa.
090118 - Dödläge
Vespan har nu stått uppallad på två
plastdunkar i 2.5 år, sedan jag senast skruvade med den. Cylindern och kolven
ligger i en kartong i garaget och väntar på att bli omhändertagna. Jag håller
just nu på att isolera mitt nya garage. När det är klart ska vespan
transporteras från mitt barndomshem till garaget. Förhoppningsvis blir det en
liten nystart på vägen mot vespans nu 38-åriga dvala.
100130 - Fortfarande dödläge
Nu börjar det dåliga samvetet göra sig ordentligt påmint. Vespan står
fortfarande uppallad på sina plastdunkar. Enda förändringen som skett är att ett
tjockare dammlager har bildats över den numera 59 år gamla getingen. Sommaren
2010 ska förhoppningsvis bli en tid av pånyttfödelse, iallafall för de skadade
delarna på bilderna ovan.
100801 -
Förflyttning
Idag har plastdunkarna som har stött upp Vespan sedan flera år tagits bort och
ett lager damm blåsts undan. En släpvagn stod parkerad och redo utanför garaget
där Vespan sovit i sex år. Eftersom hela motorpaketet är bortskruvat så var
Vespan inte särskilt tung då den lyftes ut och upp på släpvagnen. Ett
förtroendeingivande spännband höll fast gamlingen under de knappa tre mils resa
in till det nya garaget i Växjö. Den har nu fått en perfekt parkeringsplats på
det nymålade golvet. Nu finns verkligen förutsättningar för att ta tag i
projektet på allvar; jag har fått Vespan till mitt eget garage, och har dessutom
fått tag på en kontakt här i stan som eventuellt kan vara behjälplig med
svetsning av den spruckna cylindern. Nya tag!
101223 -
Inköp av stöd
Idag har jag fått ett postpaket med ett stöd inklusive fjädrar, plåtbleck och
gummifötter som jag lyckats få tag på från en Vespaentusiast uppåt landet.
Spolvätskedunkarna kan därmed snart plockas bort och Vespan kan åter stå
på egna ben.
110605: Polering och vaxning
Lacken på Vespan är ofantligt matt och ingrodd av 40 års smuts. Den är som syns på bilderna också ganska skadad på vissa ställen. Jag ska ju inte renovera Vespan utan den ska få ha sitt originalskick, dock ska den rengöras ordentligt och putsas upp. Jag testade först med vanlig Sonax Polish vilket efter ca 1-2 minuters handpolerande gav resultat. Efter några timmar gav jag upp och tog till med lite grövre medel: Sonax Rubbing. Det gick lite bättre men var fortfarande alldeles för tidskrävande. Jag fick ta i lite mer och testade Autosol som normalt är alldeles för grovt för lack. Men, det var det enda som funkade och var hyfsat lättarbetat. Så nu har jag fixat halva Vespan, vänstersidan. Snart på det igen!
110630: Osannolik tur
Jag har haft en osannolik tur som fått tag på en cylinder, kolv med ringar och kolvbult, allt NOS, vilket legat på EHRs lager i många år. Cylindern har inte nytillverkats på massor av år och det är med andra ord mycket svårt att få tag på en ny. Jag var på jobbresa i Sthlm idag och passade på att åka förbi och köpa prylarna. Hade med min gamla cylinder och kolv som jämförelse. Nu har ett stort steg framåt tagits. Härligt!
110706: Grovtvätt av motor
Den mycket smutsiga motorn (se bilder ovan) har haft nöjet att ha legat i en ölflakskartong de senaste fem åren vilket dock inte gjort den renare. Det var alltså hög tid att börja skrapa bort gammal olja och gammalt vägdamm. Eftersom ambitionen nu främst är att sätta ihop motorn och kolla om den startar så blir det bara en grovrengöring av utsidan av motorn utan att demontera något. Ett gäng engångsknivar blev utmärkta verktyg att skrapa bort smutsen med och det mesta lossnade ganska lätt. Däremot var det nästintill omöjligt att få bort det som grott in sig i den del av huset som fläktkåpan är skruvad i. Inte ens ett stämjärn och lösningsmedel hjälper. Efter en dags jobb blev motorn iallafall lite renare och ser nu ut som nedan.
110722: Rengöring av tank
Gammal olja som stannat kvar efter att bensinen för flera årtionden avdunstat har satt igen bensinkranen samt lagt sig som en tunn hinna i botten av tanken. Efter rengöring och nya packningar till bensinkran samt mellan tank och ram så var tanken återigen på plats.